Először is hadd mutassunk be egy hölgyet. 54 éves, de ma is abszolút csúcsformában van, szép, vonzó és fiatalos: ő a Havaianas.
Brazíliában 1962-ben dobták először piacra, és azóta is folyamatosan népszerű és divatos. Hazájában már nem egyszerű divatkellék, hanem szimbólum: dalok szólnak róla, szakdolgozatok témája, rajongóklubjai és szenvedélyes gyűjtői vannak, egy egész életérzés kötődik hozzá. Talán a legdemokratikusabb termék a világon, valóban méltó a szlogenre: "Mindenki ilyet hord."
Egyaránt ott virít szegény és gazdag, idős és gyermek, férfi és nő lábán. Része a bennszülött indiánok öltözékének, de a rangos divatbemutatóknak is gyakori szereplője. Elnökök és királynők, sportolók és kétkezi munkások járnak benne. Hordják városban, strandon, tengerparton, uszodában, de még elegáns helyeken is.
Nem túlzás azt állítani, hogy a Havaianas olyan szimbólummá vált, amelyet sokan próbáltak és próbálnak utánozni, de hasztalanul. Mert a Havaianas egyedülálló és utánozhatatlan. Kényelmes, esztétikus és tartós. Egyszerű és tökéletes. A Havaianas kultusztárgy.
Hazatéréskor lecserélni a cipőt papucsra régi japán szokás, a tisztelet és az alázat jele. A japán papucsnak, a "szuripának" két fajtáját használták: a Getát és a Zorit. Minden jel arra utal, hogy 1962 júniusában a Zori volt a Havaianas mintája. Csakhogy a brazil változat egyvalamiben merőben különbözött japán elődjétől: kaucsukból készült. A kaucsuk természetes alapanyag, vitathatatlanul brazil, ráadásul vízálló, kényelmes és tartós.
Az első Havaianas-modellnek fölül fehér, alul pedig világoskék volt a talpa, a pántja pedig szintén világoskék volt: a kék égre emlékeztetett. Az új papucs olyan egyszerű volt, hogy futótűzként terjedt a híre az országban. Nem telt bele egy év sem, és a Sao Paulo Alpargatas (Sao Pauló-i Papucsgyár) naponta több mint ezer párat gyártott belőle - és mindet el is adta. Ez természetesen azt eredményezte, hogy rövidesen megjelentek az utánzatok.
A konkurencia próbálkozott... - csakhogy nem számolt az eredeti termék minőségével: a Havaianas volt az egyetlen papucs, ami nem vesztette el az alakját, nem volt szaga és nem szakadt el a pántja.
Napjainkra a Havaianas olyan népszerű lett, hogy büszkén hordja még a köztársasági elnök is, sőt, átlépte Brazília határait, és olyan sztárokat is meghódított, mint Naomi Campbell vagy Jennifer Aniston.
A főszezonban másodpercenként 5 Havaianas-papucs készül a Campina Grande-i gyárban, azaz percenként 300, óránként 18 ezer, ami évente 105 millió párat jelent.
Első megjelenése óta összesen 2,2 milliárd pár Havaianas-papucsot gyártottak és adtak el.
Ha egymás mellé tennénk az összes elkészített papucsot (az átlagos 37-es mérettel számolva), 46-ször érnék körbe a Földet. És tegyük hozzá, hogy ezek 2010-es adatok…
Time: 0.0548 ms | Memory: 2.71MB | Version: 4.0